مرکز تحقیقات هنراسلامی نگارهسفالینه2476-341100020140923Analyzing the Impact of Religious Concepts on the Structure and Decoration of Persian Inkwells in the Islamic Erasبررسی تأثیر مضامین مضامین مذهبی بر ساختار و تزیین دوات های ایران دوره اسلامی72895843FAزهره مرادیهیات علمی دانشگاه هرمزگان، گروه صنایعدستیJournal Article20140829Calligraphy is the uppermost valuable art in the Islamic period that draws its reputation from its<br />relation to the holy texts of the Quran. During the Islamic ages, not only has this art developed and<br />transformed but also the accessories related to it have also been altered. Inkwell is among those tools<br />that several factors including ritual and religious beliefs have had an immense impact on its materials,<br />structure, shapes, lines, ornaments and even its status. The current paper by following an analytic and<br />descriptive method and by conducting a library and documentation research endeavors to study the<br />inkwells and the influence of religious concepts on its overall creation.<br />This study seeks to prove the fact that there is a common relation between the concept of the texts,<br />patterns, calligraphy and shape of the inkwells with that of the religious beliefs of the rulers and people<br />in particular Shi’ah followers. Furthermore, in order to prove the hypothesis of this study, the present<br />paper has chosen artworks from British, Benaki, Metropolitan, Victoria and Albert Museums,<br />David and Kalili collections, and Walters and Freer Galleries of Art which are categorized into four<br />groups. The findings suggests that it is apparent that religious ruling has had an immense impact on<br />the structure, decoration and inscriptions of the inkwells. For instance, Sunni rulers led the themes<br />toward expressing blessing and prosperity to the owners of inkwells; however, Shi’ah rulers ushered<br />the themes and decorations toward the adoration and praise of the Holy Imams.هنر خوشنویسی از بارزترین و ارزشمندترین هنرهای دوره اسلامی است که اعتبار خود را از پیوند با کتاب مقدس قرآن دریافت میکند. در طول دوران اسلامی نه تنها این هنر، که کلیه ابزارهای در ارتباط با آن دچار تغییر و تحول گشتهاند. دوات از جمله آن ابزارهاست که عوامل متعددی چون، عقاید و باورهای آیینی و مذهبی، تأثیر فراوانی بر مواد و ساختار، اشکال، خطوط، تزئینات و حتی جایگاه آن داشته است. ازاین رو اساس این پژوهش که با رویکرد تحلیلی– توصیفی و براساس مطالعات کتابخانهای، به بررسی دواتهای ایرانی- اسلامی و تأثیر باورهای مذهبی بر روی آنها میپردازد، همچنین این تحقیق بر این فرض استوار است که میان مضامین نوشتهها، نقوش، نوع خط و شکل دواتها با اعتقادات و باورهای حاکمان و مردم، به خصوص شیعیان، ارتباط مستقیمی وجود دارد. برای اثبات فرضیه پژوهش، آثاری از موزههای بریتانیا، بناکی، متروپلیتن، ویکتوریا و آلبرت، مجموعههای دیوید و خلیلی و گالریهای والترز و فریر انتخاب؛ و در چهار گروه مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه حاصله نشان داد که مذهب حاکم بر جامعه نقش فراوانی در ساختار، تزیینات و محتوای کتیبههای دوات داشته، به نحوی که حکام سنی مذهب، مضامین را بهسوی دعای خیر و سعادت برای صاحبان دوات کشانده، و قدرت حاکمه شیعی، کتیبهها و تزیینات را به مدح و ثنای امامان سوق دادهاند. https://www.syssofalinehjournal.ir/article_95843_803b5e958d00dbebe84de148ce60b8b8.pdfمرکز تحقیقات هنراسلامی نگارهسفالینه2476-341100020140923An Analysis on the Decorative Elements of the Quran Stand at Berlin’s Governmental Museum (Thirteenth Century AD.)بررسی آرایههای تزیینی رحل قرآن موزه دولتی برلین سده سیزدهم/ هفتم293695844FAاقبال باقریکارشناس ارشد
رشته هنر اسلامی از دانشگاه هنر اسلامی تبریزJournal Article20140901What resulted in the research of the eloquent motifs and ornaments of Quran stands belonging to the 7th Hegira century preserved at the Berlin Governmental Museum is the use of arabesque motifs in the form of geometrical patterns on the surface of the stand and the presence of the holy Surah of Ayat-al Korsi in the form of inscriptions carved on the surrounding margins; these elements all represent the influence of Shi’ah in the development of Islam and the creation of artworks. Therefore, by studying the motifs and ornaments of the surfaces of the Quran stand it is possible to analyze and evaluate the valuable thoughts behind the selection of such elements and furthermore to focus on the effect of this art on the art of other nations. Thus, by describing and analyzing the liner motifs and ornaments of the surfaces of the Quran stand, similarities with another wooden Quran stand belonging to the 7th Hegira century can be distinguished. Although the stand may have been constructed via different methods in other areas, the existence of the motifs and ornaments demonstrate a common identity and ideology in the valuable industry. According to the mentioned view, the motifs and ornaments on the surfaces of the Quran stand in Berlin’s governmental museum have been studied based on an analytic and descriptive methodology and through library research.آنچه منجر به پژوهش نقوش و آرایههای رحل قرآن موزه دولتی برلین سده سیزدهم/ هفتم شده است، استفاده از نقوش اسلیمی در قالب نقوش هندسی در سطوح رحل قرآن و آوردن آیهای از قرآن(آیه الکرسی) به صورت کتیبهای در حواشی سطوح فوقانی رحل مذکور است که نمایانگر نفوذ بینش شیعی و گسترش آیین اسلامی در ساخت آثار هنری و رشد و گسترش روافزون هنراسلامی از اوایل دوره اسلامی است. بنابراین با بررسی دقیق نقوش و آرایههای موجود بر روی سطوح این رحل قرآن میتوان بینش و تفکر ساخت و طراحی نقوش آن را مورد ارزیابی قرار داد و از این منظر نفوذ این تفکرات و صنایع ارزشمند را به سایر ملل مورد تحلیل قرار داده و ارزشهای آن را متذکر شد. بر این اساس توصیف و تحلیل نقوش و آرایههای خطی موجود بر روی سطوح رحل قرآن مذکور بیانگر نقوش و آرایههای مشترکی است که بر روی صنایع چوبی مشابه نیز مکتوب گردیده و بیان آن در معرفی رحل قرآن چوبی دیگری که مربوط به سده سیزدهم/هفتم است نمایان میباشد که اگرچه ممکن است در سرزمینی دور ساخته شده باشد اما حضور نقوش و آرایههایش نمایانگر هویت و بینش مشترکی در ساخت این صنایع ارزشمند است، از این منظر بررسی نقوش و آرایههای موجود بر روی سطوح رحل قرآن موزه دولتی برلین به روش توصیفی و از طریق تحلیل نقوش و آرایههای خطی(عبارات و اسماء متبرکه) و ارزیابی مطالب انجام پذیرفته و در جهت بیان تفکر و بینش سازنده این صنایع ارزشمند، هویت شیعی و ارزشهای اسلامی آن اثبات گردیده است.مرکز تحقیقات هنراسلامی نگارهسفالینه2476-341100020140923Religious Manifestations in Qajar Lac Arts with Emphasis on Shi’ah Conceptsنمودهای مذهبی در هنرهای لاکی عصر قاجار (با تأکید بر مضامین شیعی)375095845FAمریم مونسی سرخهاستادیار دانشکده هنر،
دانشگاه الزهرا (س)، تهرانJournal Article20141031From old times, Iran has relentlessly been a society with a religious framework in which Islam and the Shi’ah belief have had a profound influence. Qajar artists have sought for moral upbringing and to attract the religious outlooks of the spectators to themselves. Lac arts reached perfection during this reign and gradually faded into a lapse. One of the general traits of “oily lac art” is its vast variation in subjects in which Persian art has successfully fulfilled. This art from its initial steps of application to its peak has bestowed designs, motifs and valuable images that flourished with the influence of Western art have all been carefully created by the diligent hands of the artist. <br />In this research it is sought to introduce and analyze the artistic concepts of of Lac arts patterns and motifs and to explain the role of Shi’ah art in its manifestation. Results of the research indicate that the religious themes in the lac arts of this period include illustration from Quranic and Biblical anecdotes and also pious men with halos portraying the Prophet of Islam, Imams and scenes of the epic Karbala battlefield and religious stories and allegories, verses from the Holy Quran and religious poetry. This paper is conducted via a descriptive and analytic research and data is collected via observation and library research.ایران، جامعهای با زیرساخت مذهبی است که دین اسلام و مذهب تشیع از دیرباز در آن نفوذ فراوانی داشته است. هنرمندان عصر قاجار نیز در تلاش برای پرورش اخلاقی و انتقال نگاه دینی خود به مخاطب بودند. هنرهای لاکی در این عصر در اوج شکوفایی بود و به تدریج رو به زوال نهاد. یکی از مشخصههای عام هنر «لاکی روغـنی» تـنوعپذیری موضوعات آن است که خوشبختانه ازاینروی هم در اوج شاهکارهای هنری ایران قرار گرفته است. این هنر، از مراحل ابتدایی کاربرد لاک، تا زمان اوج خود، طرحها، نقشها و تصویرهای بدیعی را که از سرانگشتان آفـرینشگر هنرمندان تراویده، در دل خویش به یادگار و امانت نگه داشته است و با ورود نقشمایههای غربی اوج میگیرد. در این پژوهش، سعی بر آن است تا مضامین نقوش لاکی بررسی و چگونگی بازتاب مذهب و اهمیت مذهبی بودن آنها تبیین شود. نتایج تحقیق نشان میدهد که مضامین مذهبی در هنرهای لاکی این عصر شامل تصویرسازی داستانهای قرآن و انجیل، انسان با هاله دور سر و نور نشانگر ائمه اسلام، صحنههای کربلا، حکایات، روایات دینی و آیات و اشعار مذهبی است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی است.مرکز تحقیقات هنراسلامی نگارهسفالینه2476-341100020140923The Revelation of Shi’ah Culture in Safavid Ensign Inscriptionsتجلی فرهنگ شیعی در کتیبهنگاری علمهای صفوی516495846FAمصطفی رستمیاستادیار دانشکده هنر و معماری،
دانشگاه مازندرانمژگان قاسمیدانشجوی کارشناسیارشدهنراسلامی، موسسه آموزش عالی مارلیکJournal Article20140630Ceremonies and rituals, especially religious bereavements, contain a vast variety of symbols that are vital representatives of Shi’ah culture. The Muharram mourning ceremonies are considered as the most significant religious rituals of Shi’ah culture and represents a vast variety of Shi’ah symbols and philosophies. From the propagation of Shi’ah art during the Safavid era till today, this ritual has developed and evolved. Hence, Safavid rulers promoted Shi’ah art and consequently the rituals of Muhharam and the influence of Shi’ah art on Islamic art is widely seen predominantly in metalwork. The artists of this art revived the spirit of Shi’ah art in their artworks including ensigns. The ensigns are embellished with inscriptions containing verses from the Holy Quran, prayers and religious poems. In this regard, the spiritual and religious relationship between the inscriptions and usage of ensigns as the manifestations of Shi’ah art requires more consideration.<br />Findings of the study suggest that there has been a robust relationship between the art and religion in Safavid era and the positive overview of the religious scholars had a great influence on religious attitudes of the artists. The methodology of the study is based on a descriptive-analytic framework and visual aspects of twelve inscriptions on Ashura ensigns are studied in terms of their Shi’ah concepts.آیین عزاداری محرم مهمترین مناسک معنوی شیعه، مجموعهای از نمادهای گوناگونی است که میتواند به بهترین شکل، بیانکننده تداوم باورهای کهن شیعیان در گذر زمان باشد. از زمان گسترش تشیع در روزگار صفوی تا به امروز، انجام این آیین، تداوم و البته به فراخور زمان، تحولاتی را نیز در برداشته است. با ورود مذهب تشیع در دوره صفوی و تلاش حاکمان آن دوره به گسترش تشیع، تأثیر اسلام شیعی در هنرهای اسلامی ازجمله فلزکاری بسیار دیده میشود. در این میان هنرمندان فلزکار دوره صفوی دست به خلق آثاری میزدند که روح اسلام در آن جلوهگری میکرد. یکی از این جلوههای نمادین معنوی در این باره، ساخت علمهای عاشورایی است. کتیبهها و یا آرایههای خطی در علمهای عاشورایی با مضامین شیعی، جلوهای خاص به آنها داده است؛ حالآنکه ارتباط معنوی و دینی میان مضامین این آرایههای خطی و کاربرد علم بهعنوان محمل تجلی فرهنگ شیعی، خود جای بسی تعمق دارد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که در حقیقت علم یک اثر هنری در دوره صفوی، دارای ویژگی های زیباشناسانه ای است که برای عامه مردمی که به فضای فرهنگ عاشورایی تعلق دارند، مهم و مقدس است. این پژوهش میکوشد تا با روش توصیفی - تحلیلی، جنبههای تصویری و محتوایی کتیبهنگاری تعداد دوازده علم عاشورایی صفوی را از حیث کاربرد مفاهیم موجود در فرهنگ شیعی در این نمود آیینی بررسی کند.مرکز تحقیقات هنراسلامی نگارهسفالینه2476-341100020140923An Analysis on the Animal Motifs of the Rugs of Bakhshaesh, East Azarbaijan
(late nineteenth century/twelfth century)تحلیل نقوش حیوانی در قالیهای ذهنی بخشایش آذربایجان( اواخر سده نوزدهم/دوازدهم)657895847FAشبنم محمدیکارشناسی ارشد فرش (گرایش طراحی)علی وندشعاریاستادیار و عضو هیئت علمی دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریزJournal Article20141206Persian rugs have always been the place for the manifestation of the creative minds of artists and carpet weavers and also the demonstration of the beliefs and regional customs of various ethnic groups. The patterns of Persian rugs and their ornamental designs and also the rich context are among the most dwelled upon topics of the recent decades. The mind of the artist has a significant role in the formation of the rugs; for instance, in the old rugs of the Bakhshaesh area in East Azarbaijan, animal motifs derived from the surrounding environment of the weaver can be predominantly seen on the rugs in form of simple and abstract designs. The current paper endeavors to study the animal motifs of eleven old rugs of the late nineteenth century. The results indicate that the motifs are usually applied in a simple manner mostly implied in the background design of the rug in so that in a number of cases they are not visibly identified by initial observation. This paper is conducted via a descriptive and analytic method and data is collected via observation and library research.قالی ایران همواره تجلیگاه باورها و آیینهای اقوام مختلف و ذهن و خلاقیت هنرمندان و بافندگان آن بوده است. نقوش فرش ایران و نگارههای تزیینی آن و از همه مهمتر مفاهیم بنیادی و شاید هم راز آمیز آنها، از مباحث تخصصی فرش ایران میباشدکه در چند دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ذهن هنرمند در شکلگیری طرحها نقش مهمی برعهده داشته است. بهطوریکه در بررسی قالیهای قدیمی منطقه بخشایش در آذربایجان شرقی، نقوش جانوری، به شیوه ذهنی باف و ساده، حاکی از برداشت هنرمند بافنده از محیط زندگی آنها بوده و نقوش به شکلی ساده و انتزاعی بافته شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقوش جاندار در یازده نمونه قالی قدیمی صورت گرفته که نتیجه حاصل از آن نشان میدهد نقوش جاندار در این قالیها به شیوه ساده و به نحوی در پس زمینه اجرا شده و در برخی نمونهها در نگاه نخست قابل تشخیص نبوده و بیشتر حاکی از حیوانات مورد استفاده و با اهمیت در زندگی روستایی بوده است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و استناد بر منابع کتابخانهای و اطلاعات میدانی صورت پذیرفته است.مرکز تحقیقات هنراسلامی نگارهسفالینه2476-341100020140923Shi’ah Concepts in Golzar Calligraphy Preserved at the Muhurram Museum of Tarbizبررسی مضامین شیعی در آثار خوشنویسی شیوه گلزار با تأکید بر نمونه موزه محرم تبریز799095848FAمنیره مرادی عنایتدانشجوی کارشناسی ارشد مرمت اشیای فرهنگی تاریخی دانشگاه هنر اصفهانعلی نعمتی بابایلودانشجوی دکتری مرمت اشیای فرهنگی تاریخی
دانشگاه هنر اصفهانمحسن محمدی آچاچلوییدانشجوی دکتری مرمت اشیای فرهنگی تاریخی دانشگاه هنر اصفهاندانیال هرندیکارشناسی ارشد مرمت اشیای فرهنگی تاریخی، دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20140915Persian rugs have always been the place for the manifestation of the creative minds of artists and carpet weavers and also the beliefs and regional customs of various ethnic groups. The patterns of Persian rugs and their ornamental designs and also the rich context are among the most dwelled upon topics of the recent decades. The mind of the artist has a significant role in the formation of the rugs for instance in the old rugs of the Bakhshaesh area in East Azarbaijan, animal motifs derived from the surrounding environment of the weaver can be predominantly seen on the rugs in the form of simple and abstract designs. The current paper endeavors to study the animal motifs of eleven old rugs of the late nineteenth century. The results indicate that the motifs are usually applied in a simple manner mostly implied in the background design of the rug in so that in a number of cases they are not visibly identified by initial observation. This paper is conducted via a descriptive and analytic method and data is collected via observation and library research.دستنوشتهها و آثار خوشنویسی بهجای مانده از گذشته، اسنادی عینی و بیانگر هویت دینی و ملی و ارزشهای مذهبی، هنری میباشند. اینگونه آثار همواره دارای ارزش و اهمیت زیادی بوده و نیاز به حفاظت و صیانت دارند. شیوه خوشنویسی گلزار اولین بار بهدست خطاط سده هفدهم/یازدهم محمد زمان متداول شد. در اواخر سده هجدهم/دوازدهم (آغاز دوره قاجار) این شیوه ازسوی بسیاری از نقاشان مورد بهرهبرداری قرار گرفت. اینگونه خوشنویسی برگرفته از اعتقادات مذهبی بوده که در آثار خوشنویسی جلوهگر میشود. گلزار تکنیک خوشنویسی اسلامی است که در آن جملات دعایی، اسامی ائمه و همچنین جملات قرآن کریم بهکار گرفتهشده است. در این روش، که همواره در نستعلیق بهکار میرود، نوشته بهصورت توخالی اجراشده و سپس با نقش گل و طرحهای طبیعتگرایانه یا آیات قرآن پُر میشود. از جمله اهداف این تحقیق بررسی و شناخت آرایههای تزیینی خوشنویسی گلزار در جهت دستیابی به مضامین شیعی میباشد. این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی انجام شده و جمعآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و مطالعات روی یک نمونه موردی در موزه محرم تبریز است. در این آثار شاهد مضامین شیعی تحت تأثیر افکار و اندیشههای هنری هنرمندان و حامیان شیعی در دوره قاجار هستیم. ازجمله این مضامین میتوان به وصف صفات حضرت علی، مدح پیامبر و صفات خداوند، تصاویری از دوازده امام و ضریح ششگوشه امام حسین (ع) نام برد.مرکز تحقیقات هنراسلامی نگارهسفالینه2476-341100020140923The Reflection of the Qadir Khom Event in Safavid Paintingsبررسی روایت غدیرخم در آثار نگارگری دوره صفویه9110495849FAمهناز شایسته فر/دانشیار
گروه هنر اسلامی،
دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20141007From the viewpoint of Shi’ah followers and analysts, the event of Qadir Khom and the declaration of Imam Ali (Pbuh) as the successor of the Prophet of Islam is considered as one of the most important events in the History of Islam and is a powerful confirmation verifying the rightful succession of Imam Ali (pbuh). In the portrayal of the hadiths and accounts of Qadir Khom there has been refrences to the Holy Quran in particular to the Aya Tabliq and Aya Ekmal. As mentioned this event has had a significance importance in various artistic, social, political and everyday lives of Shi’ah followers. In this regard, Islamic-Persian paintings are considered a foundation for illustrating and manifesting stories especially those with religious and sacred themes. Among the manuscripts that were painted frequently due to the order of pious rulers and admires of Shi’ah principles was the event of Qadir Khom. Moreover, most of the manuscripts available today in regard to Qadir Khom are related to the Safavid era. These manuscripts include: Asar-al Baqie, Habib al Siar, Fal-nameh, Asar Mozafar, Ahsan-al Kebar, Rowzat al Safa and Hamle Haydari. <br />In this paper which is conducted via a descriptive-analytic method, the dignity and place of Imam Ali (pbuh) and the manuscripts related to the Qadir Khom event will be focused upon. The conclusion of this study remarks that most of the paintings illustrate the event occuring in a vast dessert with many pilgrimages, however, in a number of the manuscripts the place of Imam Ali (pbum) is exclusively highlighted.از دیدگاه شیعیان و مفسران شیعی، واقعه غدیرخم و اعلام جانشینی حضرت علی(ع) از سوی پیامبر اکرم(ص)، یکی از بزرگترین وقایع تاریخی صدر اسلام به شمار آمده و از اهمیت خاصی به ویژه برای اثبات حقانیت ولایت امیرالمومنین(ع)، برخوردار بودهاست. در میان شرح حدیث و روایت غدیرخم، اشارات بسیاری نیز به آیات نازل شده از سوی خداوند در این زمینه از جمله آیه تبلیغ و آیه اکمال، شده است. این واقعه به دلیل اهمیت و جایگاه خود در میان شیعیان در عرصههای مختلف هنری، اجتماعی، سیاسی و نیز در زندگی عادی مردم، بازخوردی ویژه داشته است. در این میان، نگارگری اسلامی- ایرانی نیز مجال و فرصتی مناسب برای به تصویر کشیدن و متجلی ساختن داستانها و مضامین مختلف به ویژه مضامین دینی- مذهبی در اختیار نگارگران قرار داده است. از جمله مضامینی که با سفارش حاکمان و حامیان شیعی مذهب کتابت و مصور شده، واقعه غدیرخم است. بیشتر نگارههای به دست آمده از این مضمون متعلق به نسخ خطی دوره صفویه با نگرش خاص شیعی است. این کتب شامل آثارالباقیه، حبیبالسیر، فالنامه، آثار المظفر، احسنالکبار، روضه الصفا میباشد. این مقاله با توجه به شأن و جایگاه ولایت حضرت علی(ع)، به شرح و بررسی روایت غدیر در آثار نگارگری و نمونههای به دست آمده، پرداخته است. بر اساس یافتههای این تحقیق اکثر نگارههای بهدست آمده از این نسخ، واقعه را تقریباً با همان شرح و تفسیر حدیث غدیر در دشتی فراخ نمایش دادهاند، اما برخی نگارهها نیز با نماد و مفهومی متفاوت، شأن ولایت حضرت را با توجه به احادیث، روایات و آیات قرآنی نشان دادهاند. مقاله حاضر با روش توصیفی – تحلیلی به روایت غدیرخم در آثار نگارگری دوره صفوی میپردازد.