TY - JOUR ID - 168661 TI - بررسی عوامل موثر بر افت هنر قلم‌زنی در عصر حاضر JO - سفالینه JA - SOFAL LA - fa SN - 2476-3411 AU - سامانی‌فر, سودابه AU - مروتی, علی AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه علم و هنر یزد واحد اردکان، اردکان، ایران. AD - استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 1 IS - 2 SP - 66 EP - 81 KW - صنایع‌دستی KW - افول KW - قلم‌زنی KW - هنر DO - N2 - دست‌ساخته‌های سنتی ایران، در گذر تاریخ چند هزارساله خود از آغاز، همواره از یک روندی منطقی برخوردار بوده و همیشه خود را با پیشرفت دانش و فن هماهنگ ساخته‌اند. اما این روند منطقی از سال‌های پایانی دوره صفویه به این‌سو، تراز و تعادل خود را از دست می‌دهد و پیرو آن کم‌کم هنرهای سنتی ایران دچار ایستایی می‌شود. صنایع دستی ایران امروزه و با گرایش به گذشته درخشان خود از دردسرها و مشکلاتی رنج می‌برد و به‌دلایل گوناگون از پویایی و شادابی خوبی برخوردار نیست. در این بررسی، ریشه‌های مؤثر بر افت هنر قلم‌زنی با روش تحلیل سلسله مراتبی، بررسی شد. این پژوهش برمبنای ماهیت، از نوع پژوهش‌های بنیادی، و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها، به روش کیفی انجام شده‌ است. قلمرو مکانی شهر اصفهان و جامعه هنرمندان قلم‌زن و قلمرو زمانی از آبان تا بهمن‌ماه 1391 می‌باشد. سرانجام چهار معیار و 22 زیرمعیار که گمان می‌رفت در کم‌رنگ‌شدن هنر قلم‌زنی مؤثر باشند، شناسایی و با شیوه سنجش مقایسه‌های زوجی با نرم‌افزار اکسپرت چویس[1] رتبه‌بندی و وزن‌دهی شد. برآیندهای این بررسی نشان داد که بیشترین معیاری که در کاهش این هنر تأثیر داشته است، نداشتن برنامه‌ریزی‌های برای فرهنگ‌سازی و پشتیبانی هنرمند بوده که زیرمعیار ناامیدی هنرمند، در این معیار بیشترین وزن را به‌خود اختصاص داد. معیارهای دیگر نیز به‌ترتیب شرایط حاکم بر اوضاع سیاسی و اقتصادی کنونی جامعه، هنرمند و مشکلات پیش روی آن، و سبک و نقوش به‌‌دست آمد.اهداف پژوهش:1. شناسایی عوامل مؤثر بر افول هنر قلم‌زنی.2. مشخص کردن عوامل مؤثر بر رونق هنر قلم‌زنی.سؤالات پژوهش:1. عوامل مؤثر بر کم‌رنگ شدن هنر قلم‌زنی کدامند؟2. آیا هنر قلم‌زنی در گذر زمان موقعیت خود را ازدست‌داده است؟ UR - https://www.syssofalinehjournal.ir/article_168661.html L1 - https://www.syssofalinehjournal.ir/article_168661_b092625ac7a66639e3bfad99a28f34dd.pdf ER -