%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی نقش‌مایه شیر در آثار فلزی ساسانی و سلجوقی %J سفالینه %I مرکز تحقیقات هنراسلامی نگاره %Z 2476-3411 %A سیدالنگی, فائزه السادات %A وند شعاعی, علی %D 0621 %\ 03/23/0621 %V 1 %N 1 %P 93-114 %! بررسی تطبیقی نقش‌مایه شیر در آثار فلزی ساسانی و سلجوقی %K نقش‌مایه شیر %K آثار فلزی %K دوره ساسانی %K دوره سلجوقی %R %X فلزکاری در دوران ساسانی رشد قابل‌توجهی داشت و این تاریخ را به دوره ­ای باشکوه در هنر فلزکاری ایران قبل از اسلام مبدل ساخت. بعد از ورود اسلام نیز فلزکاری با وقفه‌ای کوتاه به حیات خود ادامه داد و در دوره سلجوقی به اوج خود رسید. آثار فلزی این دو دوره باشکوه فلزکاری ایران، غنی از نقوش تزیینی مختلف بوده است. در این میان، نقش‌مایه‌های جانوری به‌وفور در آثار فلزی مشاهده می شوند و در واقع می‌توان گفت ویژگی بارز آثار فلزی ساسانی و سلجوقی، به‌کارگیری نقش‌مایه‌های جانوری است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نقش‌مایه «شیر» است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تطبیقی نقش­مایه شیر در شانزده نمونه آثار فلزی ساسانی و سلجوقی صورت گرفته است که نتیجه حاصل از آن نشان می­ دهد نقش‌مایه این حیوان در هر دو دوره به‌صورت واقع‌گرایانه و تخیلی ترسیم‌ شده است و انواع شیوه ­های ترسیم آن عبارت‌اند از :1 - ترکیب قرینه؛ 2 -صحنه گرفت­وگیر؛ 3-ترکیب شیروخورشید؛ 4-صحنه تعقیب و گریز؛ 5 -به‌صورت دسته ظروف؛ 6- به‌صورت نمادین بین موجودات بالدار؛ 7-به‌صورت موجودات ترکیبی-تخیلی. این پژوهش با روش تاریخی-توصیفی با رویکرد تطبیقی و استناد بر منابع کتابخانه­ ای صورت پذیرفته است.اهداف پژوهش:1. بیان ویژگی­ ها و نحوه ترسیم نقش‌مایه شیر در آثار فلزی دوران ساسانی و سلجوقی.2. مشخص کردن شباهت­ ها و تفاوت­ های بصری نقش‌مایه شیر به‌کار رفته در آثار فلزی ساسانی و سلجوقی. سؤالات پژوهش:1. آیا نقش‌مایه شیر به‌کار رفته در آثار فلزی سلجوقی از کاربرد این نقش‌مایه در آثار فلزی ساسانی تأثیر پذیرفته است؟2. ویژگی ­های بصری و مضامین مشترک در کاربرد نقش‌مایه شیر در دوره ساسانی و سلجوقی به چه صورت بوده است؟ %U https://www.syssofalinehjournal.ir/article_168657_cff0a05642464abea6115cd7f27f31e8.pdf