آذرنوش، آذرتاش. (1377). اسب، دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، به کوشش کاظم موسوی بجنوردی، جلد8، تهران: آگه.
آژند، یعقوب. (1389). نگارگری ایران، تهران: سمت.
باسورث، ک.ا. (1380). از فروپاشی دولت ساسانیان تا آمدن سلجوقیان، پژوهش دانشگاه کمبریج، جلد4، گردآورنده ریچارد .ن. فرای، ترجمه حسن انوشه، تهران: امیرکبیر.
بهرامپور، نسرین. (1388). بررسی نمادهای مقدس ایرانی در سفال، تهران: شهرآشوب.
پوپ، آرتور اپهام. (1387). سیری در هنر ایران از دوران پیش ار تاریخ تا امروز، ویرایش سیروس پرهام، تهران: علمی و فرهنگی.
پوپ، آرتور اپهام و آکرمن، فیلیپس. (1380). شاهکارهای هنر ایران. نگارش پرویز ناتل خانلری، تهران: علمی و فرهنگی.
دادور، ابولقاسم و منصوری، الهام. (1390). اسطورهها و نمادهای ایران و هند، تهران: دانشگاه الزهرا.
دبیر سیاقی، محمد. (1389). برگردان روایت گونه شاهنامه فردوسی به نثر، تهران: قطره.
رجایی، فرهنگ. (1383). مشکل هویت ایرانیان امروز، تهران: نی.
رفیعی، لیلا. (1377). سفال ایران. تهران: یساولی.
شوالیه، ژان و آلن گربران. (1388). فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضایلی، جلد1، تهران: جیهون.
عباسیان، میرمحمد. (1370). تاریخ سفال و کاشی در ایران، تهران: گوتنبرگ.
فرای، ریچارد.ن. (1362). عصر زرین فرهنگ ایران، ترجمه مسعود رجبنیا، تهران: سروش.
فردوسی، ابولقاسم. (1385). شاهنامه فردوسی، با مقدمه محمد یاحقی، براساس چاپ مسکو، تهران: سخنگستر.
فریه، ر.دبلیو. (1374). هنرهای ایران، ترجمه پرویز مرزبان، تهران: فرزان.
کیانی، یوسف. (1379). پیشینه سفال و سفالگری در ایران، تهران: نسیم دانش.
کریستنسن، آرتور. (1355). آفرینش زیان کار در روایات ایرانی، ترجمه احمد طباطبایی، تبریز: مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران.
گروبه، ارنست. (1384). سفال اسلامی، ترجمه فرناز حایری، تهران: کارنگ.
محمدحسن، زکی. (1377). هنر ایران، ترجمه محمد ابراهیم اقلیدی، تهران: صدای معاصر.
مریوانی، محمد. (1382). بیجار در گذر زمان، تهران: نیکپندار.
مقصودی، مهرک. (1390). تأثیر نقوش اسلامی در هنر تزیینی، تهران: شلاک.
واحددوست، مهوش. (1387). نهادینههای اساطیری در شاهنامه فردوسی، تهران، سروش.
ویلسن آلن، جیمز. (1383). سفالگری اسلامی، ترجمه مهناز شایستهفر، تهران: مؤسسه مطالعات هنر اسلامی.
اسد سنگابی، کریم. (1377). "اسطوره چیست"، نشریه فرهنگ و هنر، شماره47، صص24-28.
چگنی، امیر. (1380). "اژیدهاک یا ضحاک، از اوستا تا شاهنامه"، نامه پارسی، شماره21، صص32-18.
حنیف، محمد. (1380). "مقایسه جنبههای دراماتیک پهلوانی شاهنامه"، ادبیات داستانی، شماره54، صص83-78.
دزفولیان راد، کاظم و امن خانی، عیسی. (1388). "دیگری و نقش آن در داستانهای شاهنامه"، زبان و ادبیات فارسی، شماره 13، صص23-1.
رضایی دشت ارژنه، محمود. (1388). "رستم ازدهاکش و درفش اژدها پیکر"، فصلنامه پژوهشهای ادبی، شماره24، صص79-53.
رفعت، محمدتقی. (1384). "منشها و کردارهای قهرمانان شاهنامه"، آموزش و زبان ادب فارسی، شماره73، صص15-1.
زرینکوب، روزبه. (1387). "بنیانگذاری اتحاد مادها و اهمیت منبعشناسی آن"، مجله ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، دوره59، شماره1، صص106-102.
عابددوست، حسین و کاظمپور، زیبا. (1387). "مفاهیم مرتبط با نماد شیر در هنر ایران باستان تا دوران ساسانی در مقایسهای تطبیقی با هنر بینالنهرین"، فصلنامه نگره، شماره 8و9، صص111-97.
قائمی، فرزاد و یاحقی، محمدجعفر. (1388). "اسب؛ پرتکرارترین نمادینه جانوری در شاهنامه و نقش آن در تکامل کهن الگوی قهرمان"، فصلنامه زبان و ادب پارسی، شماره42، صص26-9.
طالبپور، فریده و ماندانا پرهام. (1388). "جایگاه اسب در هنر ایران باستان"، مجله جلوه هنر، دو فصلنامه علمیترویجی، شماره1، صص12-5 .
نجفی پور، اکرم و مطیعی، فروغ. (1389). "تأثیر ادبیات بر نقوش سفالهای دوره اسلامی با تأکید بر نقش سیمرغ"، کتاب ماه هنر، شماره 147، صص 115-110.
شریفکاظمی، خدیجه. (1391). "مطالعه تکنیک سفالینههای اسگرافیاتو مجموعه سفالینههای مؤسسه موزههای بنیاد"، پایاننامه کارشناسی ارشد به راهنمایی محمد ابراهیم زارعی، دانشگاه همدان.
موسوی، سید مهدی. (1373). "بررسی اهمیت مذهبی، معیشتی، تفننی شکار در دوران تاریخی ایران براساس مدارک باستانشناسی"، پایاننامه کارشناس ارشد، به راهنمایی محمد رحیم صراف، دانشگاه تربیت مدرس.
مؤمنخانی،کامبیز (1379)، "بررسی اشکال و نقوش تزیینی سفال و آثار فلزی ایران در دوره سلجوقیان 591-430 هجری"، پایاننامه کارشناسی ارشد به راهنمایی مهناز شایستهفر، دانشگاه تربیت مدرس.
Charleston, R. (1975). World Ceramics, Malta School For Craftsman Targa Cap, Mosta,
Fehervari, G. (1973). Islamic pottery, a Comprehensive study based on the Barlow Collection. London: Faber and Faber Limited 3 Queen Square London WCI.
Fehervari, G. (2000). Ceramics of the Islamic World in the Tareq Rajab Museum, London/New York, Taris.
Hillenbrand, R. (1994). The Rerationship between Bookpainting and Luxury Ceramics in 13th century Iran, In The Art of The Saljugs in Iran and Anatolia, Proceeding of a Symposium Held in Edinburg in 1982", Mazda, California, 3, pp.134-145.
Liverani, M. (1992). Contributions to the Historical geography of the Zagros in the Neo- Assyrian period, Ann Arbor, Michigan.
Loukonine, Vladimir & Anatoli, l. (2003). Pertain Art, London, Sirocco.
Pope, Upham A. (1938). A Survey of Persian Art From Prehistoric Times To The Present, London & New York, Amercan Insttute for Iranian Art and Archaeology.
Radner, K. (2003). An Assyrian view on the Medes, Continuity of Empire (?): Assyria, Media, Persia, Padova.
Soustiel, J. (1985). La Ceramic Islamique, Fribourg.